RECENZIA Batman: Brutálny vtip a ďalšie príbehy

Vydavateľstvo Slovart skúša vody superhrdinského komiksu a ako svoj prvý počin si vybrali nesmrteľnú klasiku Batman Killing Joke alebo, ako znie slovenský preklad Batman: Brutálny vtip a ďalšie príbehy.

Slovart nám prináša vydanie totožné s tým českým od vydavateľstva Crew, ktoré na slovenskom vydaní spolupracovalo, s názvom Batman Kameňák a další příbehy. Kým ma na jednej strane prekvapuje, že zvolili titul ktorý je v češtine stále bezproblémovo zohnateľný, na druhu stranu chápem, že siahli po overenej klasike. Dúfam len, že si nevylámu zuby práve na dostupnosti českého vydania a pýtam sa, či by predsa len nebolo lepšie zvoliť titul, ktorý dostupný nie je. Chápem, že Slovart si týmto a v najbližšej dobe plánovanom Wolverine Old Man Logan  len testujú trh sle verím, že pri výbere ďalších titulov siahnu aj po komiksoch, ktoré na československom trhu ešte nevyšli.

Vydanie obsahuje príbehy Batman: Man Who Laughs v slovenčine Batman, muž ktorý sa smeje, Batman Killing Joke, v preklade Batman: Brutálny vtip a krátky príbeh a An Innocent Guy alebo Dobrý človek ešte žije, pôvodne publikovaný v komikse Batman Black and White číslo 4.

Čo musím pochváliť je ale preklad názvu. Killing Joke je totiž šikovná slovná hračka, ktorá v slovenčine a v češtine nemá preklad, ktorý by zachoval úplnú pointu toho čo tým Alan Moore myslel. Killing Joke vo význame vtipu je asi najbližšie k prekladu, ktorý je použitý pre české vydanie, čiže Kameňák. V ňom sa ale v preklade stráca význam slova Killing. Preto si myslím že slovenská verzia, čiže Brutálny Vtip je lepšia

O čom sú jednotlivé príbehy?

Prvý príbeh v knihe nesie názov Muž, ktorý sa smeje. O scenár sa postaral vynikajúci Ed Brubaker, ktorý je na československom trhu veľmi obľúbený hlavne v českom vydavateľstve BBart, kde mu každoročne vychádza niekoľko komiksov. Spomeniem napríklad Criminal, Velvet alebo Gotham Central. Dej sa sústreďuje na prvé Batmanovo stretnutie s Jokerom, v ktorom samotný princ zločinu terorizuje Gotham city a vyhráža sa likvidáciou jedného prominentného člena Gothamskej smotánky za druhým. Batman ako taký je v meste stále novým pojmom a ľudia častokrát nevedia či je skutočný alebo len mestskou legendou. Ani policajný komisár Gordon stále netuší či je Batman pomocník alebo nepriateľ. Dalo by sa povedať že Muž ktorý sa smeje je priamym pokračovaním inej klasiky, Batman Year One z pera Franka Millera. Brubaker má skúsenosti s písaním drsných kriminálnych príbehov a to tu naplno zúročuje. Zaujímavý je aj fakt, že príbeh ako taký je obsiahlym prerozprávaním udalostí zachytených v komikse Batman číslo 1 z roku 1940 v ktorom sa prvýkrát objavil Joker. Zápletka je úplne rovnaká ako aj mnohé postavy. Brubaker však príbeh šikovne aktualizoval pre modernejšiu dobu a posadil do podstatne temnejšieho tónu. V tom mu výborne pomáha Doug Mahnke, ktorý sa postaral o kresbu. Manhkeho drsný, ostrý štýl sa k príbehu dokonalo hodí. Jeho prácu mohli tuzemskí komiksáci vidieť v komiksoch Maska, Temné Noci Metal, Batman Detective Comics Mytologie alebo aj v sérii Justice League.

Ďalší v poradí je samotný, legendárny Killing Joke alebo Brutálny vtip, v ktorom sledujeme dve časové línie. V tej ktorá sa odohráva v súčasnosti Batman pátra po Jokerovi, ktorý utiekol z Arkhamovho ústavu a uskutočňuje svoj veľmi osobný a vyslovene hrôzostrašný plán. Do toho sa prelínajú spomienky na minulosť, v ktorých sledujeme zrod Jokera. Moore sa v celom príbehu pohráva s myšlienkou, že na to aby človek zošalel stači len jeden zlý deň. Musím priznať, že s touto myšlienkou som sa nikdy nestotožnil, rovnako ani s odhalením Jokerovho pôvodu. Mám ho totiž rád zahalený rúškom tajomstva. Aj keď Killing Joke považujem za výborný komiks, určite ho neradím medzi svoje najobľúbenejšie. Podobný názor zdieľa aj jeho autor Alan Moore, ktorý sa vyjadril, že ho považuje za svoju najslabšiu prácu. Pri dielach ako Watchmen, Swamp Thing alebo V ako Vendetta sa mu ani nečudujem. Môj skromný názor  však je, že má vo svojej bibliografii aj podstatne slabšie kúsky než Brutálny Vtip. Mimochodom, myšlienke „jedného zlého dňa“ Moore v závere príbehu stavia zaujímavé zrkadlo, čo chválim. Inak táto myšlienka je všeobecne veľmi populárna a v DC Comics sa ju v priebehu minulého a tohto roku snažili oživiť sériou One Shotov, kde sa každý zameriava na iného Batmanovského záporáka. O výtvarnú stránku sa postaral Brian Bolland a v tomto vydaní si vzal na starosti nielen kresbu ale aj farby, pretože bolo verejne známe že s tými v úplne pôvodnom vydaní spokojný nebol. Paradoxne, medzi zberateľmi je vydanie s pôvodnými farbami vyslovene svätým grálom. po ktorom nevýslovne túžia. Asi je to už v našej ľudskej povahe túžiť po tom čo nemáme.

O slovenský preklad sa postarala Lucia Halová. Celkovo je preklad kvalitný a dosť dobre zachytáva atmosféru príbehov.

Toľko teda k slovenskému vydaniu komiksu Batman Brutálny vtip a ďalšie príbehy.  Ako som už spomínal ide o nesmrteľnú klasiku, ktorá by nemala chýbať v zbierke žiadneho komiksáka. Aj napriek niektorým detailom, ktoré som spomínal ide o veľmi dobrú prácu a teším sa, že sa konečne začínajú vydávať komiksy aj v slovenčine. Verím, že každým ďalším komiksom sa odstránia chybičky a my sa dočkáme Ďalších fantastických superhrdinských dobrodružstiev v našom materinskom jazyku.

Za spracovanie recenzie ďakujeme Nix Uotan, pri nákupe použite kód CauteKomiksaci pre 10% zľavu. Pre video recenziu kliknite na tento odkaz